reklama

Szanujmy, nie marnujmy

Materiał informacyjny
1,3 mld ton – tyle żywności na świecie rocznie ląduje w koszu. W Polsce prawie połowa konsumentów przyznaje się do marnowania jedzenia. Najczęściej wyrzucamy pieczywo, owoce, wędliny i warzywa. Z początkiem listopada sieć Kaufland wraz z Federacją Polskich Banków Żywności ruszyła ze specjalną kampanią pod hasłem „Szanujmy, jedzenia nie marnujmy”, by szerzyć świadomość wśród konsumentów i zapobiegać marnowaniu żywności w Polsce. Kampania jest częścią działań CSR prowadzonych pod hasłem „Zróbmy to razem.”.

Przegapienie terminu przydatności do spożycia, robienie zakupów „na zapas”, zbyt duże porcje posiłków i niewłaściwe przechowywanie żywności – to tylko niektóre z najczęściej wymienianych przyczyn wyrzucania jedzenia wśród Polaków. Do kosza najczęściej trafiają pieczywo (23,7%), świeże owoce (12,6%) i wędliny (12,8%)[1]. Wielu z nas wciąż nie wie, że wyrzucanie żywności to nie tylko roztrwonione pieniądze, ale także duży problem społeczny, ekologiczny i ekonomiczny. A przede wszystkim negatywny wpływ na środowisko – by wyprodukować i dostarczyć żywność, potrzebne są nakłady wody, energii i paliwa.

W swojej najnowszej kampanii „Szanujmy, jedzenia nie marnujmy” sieć Kaufland wspólnie z Bankami Żywności udowadnia, że sposobów na niemarnowanie żywności jest wiele i podpowiada, co zrobić, by ograniczyć wyrzucanie żywności we własnym domu i docelowo całkowicie wyeliminować to zjawisko.

Kupujmy świadomie

Najprostszym sposobem na świadome kupowanie jest chodzenie na zakupy z listą i przejrzenie lodówki oraz szafek przed udaniem się do marketu – w ten sposób unikniemy kupowania nadmiernej liczby produktów, jednocześnie nie zapominając o tych niezbędnych. Warto kupować składniki również z myślą o konkretnym przepisie – w ten sposób unikniemy ryzyka wyrzucania niewykorzystanych produktów.

Rozsądnie przechowujmy żywność

By na długo zachowały świeżość - mleko, produkty mleczne i wszystkie te z długą datą ważności trzymajmy na górnej półce lodówki. Wędliny, świeże mięso i ryby, ze względu na krótszy okres przydatności do spożycia, najlepiej trzymać na jej środkowych półkach. Pamiętajmy przy tym, że wędliny powinny być przechowywane w pergaminie lub pojemnikach próżniowych, a nie w folii aluminiowej. W najniższych partiach lodówki, czyli tam, gdzie jest najchłodniej, możemy przechowywać marchew, pietruszkę, seler oraz owoce sezonowe. Pomidory, ogórki, cebula, czosnek, ziemniaki, rośliny strączkowe i owoce egzotyczne nie lubią warunków chłodniczych – lepiej przechowywać je poza lodówką, by swą świeżość zachowały na dłużej. Jajka można z powodzeniem przechowywać nawet do trzech tygodni w warunkach chłodniczych. Pamiętajmy jednak, by ich nie myć – skorupka jest pokryta warstwą ochronną, dzięki czemu nie przepuszcza drobnoustrojów.

Pasteryzuj, mróź, susz lub odpiekaj!

Nie udało się wykorzystać kupionych produktów, a zbliża się termin ich przydatności do spożycia? Nic straconego! Wciąż możemy je uratować przed zmarnowaniem poprzez pasteryzowanie, kiszenie, suszenie i mrożenie. Z owoców sezonowych możemy stworzyć pyszne kompoty, dżemy lub powidła, a warzywa ukisić – z pewnością zimą przypomną o smakach i aromatach lata. Warzywa i owoce to również świetna podstawa do stworzenia suszonych przekąsek – zamienników chipsów lub dodatków do zup i sosów. Z kolei najprostszym sposobem na zagospodarowanie zalegających produktów spożywczych jest ich mrożenie. Mrozić możemy niemal wszystko – poczynając od surowych warzyw i owoców, poprzez pieczywo, a kończąc na daniach, które zostały z obiadu lub kolacji. Wreszcie, wykorzystując żywność, która pozostała nam z poprzednich posiłków, możemy stworzyć sałatki i zapiekanki na bazie makaronu, ryżu czy kaszy, pasty z jajek czy roślin strączkowych i tosty z czerstwego pieczywa.

„Szanujmy, jedzenia nie marnujmy”

By wspólnie szerzyć świadomość wśród konsumentów i zapobiegać marnowaniu żywności w Polsce, sieć Kaufland, wraz z Federacją Polskich Banków Żywności, z początkiem listopada ruszyła z dwutygodniową kampanią pod hasłem „Szanujmy, jedzenia nie marnujmy”. Jest ona częścią szerszej kampanii CSR pod hasłem „Zróbmy to razem.”, w której sieć podejmuje szereg działań z zakresu CSR zmierzających m.in. do ograniczenia zużycia plastiku, ochrony środowiska i pomocy potrzebującym. Kampania edukacyjna będzie kontynuowana również w 2020 roku. Wiele istotnych wskazówek i mnóstwo inspiracji na dania wykorzystujące żywność pozostałą z poprzednich dań znajdziemy na stronie: https://www.kaufland.pl/konkursy-akcje/szanujmy-nie-marnujmy.html

[1] Na podstawie raportu z 2019 r. przygotowanego na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności: https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2019/10/Banki-%C5%BBywno%C5%9Bci_-Raport-Nie-marnuj-jedzenia-2019.pdf

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3