Inwestycję realizować będzie PKP. Budowa nowego wiaduktu jest konieczna, by ruch pociągów w kierunku Kobylnicy odbywał się sprawniej. Władze miejskie przygotowują się natomiast do zmian w ruchu drogowym i zapowiadają, że przez około siedem miesięcy przejazd ulicą Szczecińską pod wiaduktem będzie niemożliwy.
- PKP przystąpi do przebudowy tego wiaduktu, a to oznacza wyłączenie wszystkich czterech pasów ruchu. Przejazd od ul. Tuwima na wysokości ul. Kołłątaja będzie niemożliwy. W tej chwili wykonawca przygotowuje koncepcję organizacji ruchu – mówi prezydent Słupska, Krystyna Danilecka-Wojewódzka. - Prace będą trwały długo – siedem miesięcy. Przez siedem miesięcy będziemy musieli przestać myśleć o tym, że jedziemy przez Szczecińską pod wiaduktem. To będzie utrudnienie i wyzwanie dla miasta, by poprowadzić komunikację zbiorową.
Szykują się spore utrudnienia nie tylko dla kierowców, ale także pasażerów komunikacji miejskiej. Autobusy pojadą alternatywnymi trasami, niektóre linie zostaną całkowicie zawieszone.
- Skala zmian jest tak duża, że nie możemy mówić o objazdach. To nie jest tak, że linie, które w tej chwili są prowadzone ul. Szczecińską mogą pojechać objazdem, ponieważ to by generowało nam kilkudziesięciominutowe opóźnienia. Wprowadzimy na siedem miesięcy nowy rozkład jazdy, który będzie obejmował zmiany w zakresie wszystkich linii, które w tym rejonie jeżdżą. Wstępne założenia są takie, że trzy linie będą zawieszone, pięć linii będzie miało zmienioną trasę, tak aby ta komunikacja była jak najlepsza – zapowiada dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku, Tomasz Orłowski.
Pasażerowie o planowanych zmianach mają być informowani na przystankach i autobusach. Prace przy wiadukcie mają rozpocząć się niezwłocznie po wstrzymaniu ruchu.
- My jako miasto zastrzegamy, że wykonawca będzie musiał być w 100 proc. gotowy do rozpoczęcia prac. Niedopuszczalna będzie sytuacja, że zamkniemy drogę dla ruchu, a nic się nie będzie działo. Poza tym, wykonawca musi przygotować taki projekt zmiany organizacji ruchu w centrum miasta, który my zaakceptujemy, i który będzie zapewniał minimalizację tych utrudnień - zapowiada Tomasz Orłowski.
Wielka inwestycja PKP
PKP PLK potwierdza, że zakres prac wchodzących w inwestycję związaną m.in. z modernizacją stacji Słupsk obejmuje rozbiórkę starych i budowę nowych wiaduktów – na ul. Szczecińskiej, ale też Grunwaldzkiej i Bałtyckiej. Roboty przy każdym z dwóch pozostałych wiaduktów potrwać mają około czterech miesięcy. By zminimalizować utrudnienia, prace realizowane będą w odpowiedniej kolejności. Najpierw powstanie nowy obiekt przy ul. Szczecińskiej, następnie wykonawca zbuduje nowy wiadukt przy ul. Bałtyckiej, a później przy ul Grunwaldzkiej. Nowe konstrukcje mają zapewnić sprawny ruch pociągów na trasie Słupsk – Gdynia.
- Prace będą prowadzone etapowo na poszczególnych obiektach, celem ograniczenia zmian w ruchu pojazdów we wskazanych lokalizacjach. Aktualnie wykonawca robót przygotowuje projekt organizacji ruchu dla potrzeb prac na wiaduktach. W pierwszej kolejności prace rozpoczną się na wiadukcie nad ul. Szczecińską/Tuwima. Wiadukt będzie przebudowywany etapowo z zachowaniem ruchu pociągów. Ostateczny termin rozpoczęcia robót oraz okres trwania zmienionej organizacji ruchu drogowego będzie znany po opracowaniu i uzgodnieniu przez wykonawcę wymaganego projektu zgodnie z przepisami – przekazał „Głosowi” Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Przypomnijmy, w ramach inwestycji PKP, na stacji Słupsk przebudowane zostaną trzy perony. Będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji.
- Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Nowe lokalne centrum sterowania wraz z systemem sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów. Na Słupi przebudowany zostanie most kolejowy, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Inwestycja obejmie także przebudowę trzech wiaduktów kolejowych, przejścia podziemnego pod torami oraz pięć przepustów. W Kobylnicy Słupskiej, w ciągu linii kolejowej nr 202, zbudowany zostanie nowy peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin – wymienia Przemysław Zieliński.
Zakończenie wszystkich prac budowlanych w ramach projektu planowane jest w 2026 r. Wartość robót to blisko 562 mln zł.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?